Na Slovensku ve vyšší střední třídě dominují německé značky, jen pozvolna se na ně začíná dotahovat Lexus.
Ve vyšší střední třídě je to na Slovensku prakticky výlučně souboj německých prémiových značek.
Prodej aut vyšší střední třídy a limuzín byl v uplynulém roce, na rozdíl od roku 2020, vzácně vyrovnán. Modelů vyšší střední třídy, o kterých je i celý tento text, se v roce 2021 prodalo 353, limuzín jen o 25 méně.
V prvním „pandemickém roce“ 2020 byl rozdíl mezi oběma kategoriemi podstatně větší. Limuzín se v něm prodalo jen 195, což je přibližně polovina z celkového počtu prodaných aut vyšší střední třídy, těch bylo 386. A co to znamená?
V roce 2021 prodej aut vyšší střední třídy víceméně stagnoval, ale i přes pandemii a čipové krizi prodej limuzín, patřících vůbec k nejdražším autům na našem trhu, meziročně vzrostl přibližně o 70 procent. A to je v situaci, kdy prodej osobních aut i přes „zoufalá čísla“ z roku 2020 meziročně ještě mírně poklesl, poměrně zajímavý údaj.
Těch nejbohatších se krize evidentně dotkla nejméně, respektive na ní zbohatli ještě více. Svědčí o tom i globální prodeje, pro superluxusní značku Rolls-Royce byl například uplynulý rok vůbec nejlepším v celé její 117leté historii.
A víte, která auta se ještě v loňském roce velmi dobře prodávala? Dodávky – ale to během pandemie a prudkého nárůstu online nakupování asi nepřekvapuje. Na druhou stranu – aby se vůbec nejprodávanějším autem Renaultu za rok 2021 stala na Slovensku dodávka Master a ne například Clio (podle aktualizovaných výsledků agentury Focus2Move čtvrté nejprodávanější auto Evropy), to je již docela silná káva.
Než se však dostaneme ke slovenskému žebříčku aut vyšší střední třídy, podívejme se na porovnání, jak se tato auta prodávala v sousedním Česku. Tam lokálpatrioti do této kategorie zařadili i Škodu Superb, která trh s téměř 70procentním podílem doslova „převálcovala“.
Na Slovensku však ZAP SR řadí Superb do nižší střední třídy, budeme se tedy držet tohoto členění. Přiznáváme, že je to trochu ošemetné, protože mladoboleslavská automobilka ráda uvádí auta na pomezí tříd. Na Slovensku tím pádem patří do jedné kategorie, již zmiňované nižší střední třídy, hned tři zcela rozdílné škodovky – Scala, Octavia a Superb.
Ale zpět k českému trhu. Pokud tedy odečteme Superb, tak v roce 2021 tam dominoval Mercedes-Benz třídy E, kterých se prodalo 744, po něm následovaly Audi A6 s 502 kusy, třetí bylo BMW řady 5, ze kterého se prodalo 457 kusů.
Na Slovensku byly v první trojce stejné modely, ale trochu „přeházené“. Nejprodávanějším modelem vyšší střední třídy se stalo BMW řady 5 se 143 prodanými kusy, druhý byl Mercedes-Benz třídy E, ze kterého se prodalo rovných 90 kusů az Audi A6 na třetím místě se prodalo 59 kusů. V této kategorii si celkem slušně meziročně polepšil Lexus ES, který se meziročně posunul ze šesté na čtvrtou příčku. Zde je kompletní žebříček.
Takto vypadá slovenský žebříček Top 10 modelů vyšší střední třídy:
- místo: BMW řady 5
143 prodaných kusů
(rok 2020: 1. místo)
BMW řady 5 (2021)Foto: BMW
BMW řady 5 (2021)
Základní cena auta* ve verzi 518d sedan s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 110 kW, respektive 150 koní je na Slovensku 51 160 eur.
- místo: Mercedes-Benz třídy E
90 prodaných kusů
(rok 2020: 2. místo)
Mercedes-Benz třídy E (2021)Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz třídy E (2021)
Základní cena auta* ve verzi E 200 d s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 118 kW, respektive 160 koní je na Slovensku 54 252 eur.
- místo: Audi A6
59 prodaných kusů
(rok 2020: 3. místo)
Audi A6 (2019)Foto: Audi
Audi A6 (2019)
Základní cena auta* ve verzi A6 35 TDI s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 120 kW, respektive 163 koní je na Slovensku 52 650 eur.
- místo: Lexus ES
30 prodaných kusů
(rok 2020: 6. místo)
Lexus ES (2022)Foto: Lexus
Lexus ES (2022)
Základní cena auta* ve verzi ES300h s 2,5litrovým benzinovým motorem a elektromotorem o výkonu 88 kW as kombinovaným výkonem 160 kW, respektive 208 koní, je na Slovensku 50 900 eur.