Každým dnem rapidně narůstá počet kybernetických útoků, které jsou hrozbou zejména pro podnikové sítě. Účinnou minimalizací rizika a zvýšením kybernetické bezpečnosti je potom efektivní správa a řízení aktualizací softwaru, tzv. patch management.
Patch management, česky řízení aktualizací můžeme definovat jako proces distribuce a aplikace záplat („patchů“) a aktualizací softwaru. To se netýká jen operačních systémů, jejichž výzvy k aktualizaci systému v nejnevhodnější dobu obtěžují asi všechny uživatele. Stejně tak musíte aktualizovat webové prohlížeče, kancelářské balíky, zkrátka veškerý aplikační a systémový software. Výrobci distribuují aktualizace z těchto hlavních důvodů:
- oprava funkčních chyb – tedy náprava funkčnosti systému
- odstranění bezpečnostních slabin – minimalizace rizika úspěšného kybernetického útoku
- zajištění provozuschopnosti – sem spadá i zajištění kompatibility s dalšími systémy
- legislativní soulad – týká se případů, kdy dochází ke změnám v legislativě
Provozuschopnost je bezesporu důležitým hlediskem, ovšem z pohledu kybernetické bezpečnosti hraje zásadní roli právě ono odstraňování bezpečnostních slabin. Podle výzkumu Ponemon Institute uvedlo přibližně 60 % obětí hackerských útoků, že příčinou narušení kybernetické bezpečnosti byl neaktualizovaný software. Jen za minulý rok bylo přitom reportováno přes 5000 kritických zranitelností, které umožňují útočníkům vzdálené spuštění kódu vedoucí k úniku dat.
Co vám efektivní správa aktualizací přinese
Jak jsme zmínili výše, hlavním přínosem efektivní správy a řízení aktualizací je snížení bezpečnostního rizika ve vaší společnosti, a tedy zajištění kybernetické bezpečnosti. Díky efektivnímu patch managementu však můžete těžit i dalšími způsoby:
- Prodloužení životního cyklu softwaru – pokud důsledně implementujete záplaty a aktualizujete svoje ICT, získáváte i vylepšené funkce či rozšířenou funkcionalitu zakoupených systémů. Tím ušetříte investiční prostředky.
- Vyhnutí se sankcím – zejména pokud patříte mezi organizace, které mají povinnosti vyplývající ze zákona o kybernetické bezpečnosti. Patří sem v zásadě ale i soulad s veškerými legislativními úpravami (např. změna sazby daně), které se musí v co nejkratším čase promítnout i do softwaru, který používáte.
- Spokojení zákazníci – pokud svým zákazníkům nabízíte produkt nebo službu, která je založená na IC technologiích, je pro vás nezbytné, aby vaše ICT skutečně fungovalo. Efektivní správa oprav pomáhá udržovat vaše systémy v chodu.
Několik postupů pro řízení aktualizací
Pro představu, jak na efektivní správu aktualizací, uvádíme několik osvědčených tipů, jak proces aktualizace softwaru zefektivnit:
- Prioritizace – kvůli minimalizaci rizik vždy nejprve stanovte pořadí nasazování aktualizací na základě jejich kritičnosti z bezpečnostních nebo funkčních důvodů.
- Standardizace – vytvořte zásady, které standardizují proces aktualizací napříč vaším IT prostředím a pro různé kategorie (např. servery, pracovní stanice, mobilní zařízení atp.).
- Testování – pokud máte tu možnost, před ostrým nasazením aktualizací je raději „nanečisto“ vyzkoušejte v bezpečném testovacím prostředí – vyhnete se tak případným potížím.
- Centralizace – efektivitu správy zvýšíte sjednocením řízení aktualizací na jedno místo, které umožňuje centralizovanou správu oprav na vašich zařízeních.
- Automatizace – zkrátíte dobu mezi vydáním aktualizací a jejich implementací, a navíc ušetříte prostředky.
Automatizovaná správa a řízení aktualizací
Automatizované aktualizace přispívají k zajištění kybernetické bezpečnosti, a navíc zbavují vaše IT oddělení zátěže, která přichází s ručním prováděním aktualizací softwaru. Software pro správu oprav automatizuje kontrolu zařízení, stahování příslušných záplat a aktualizací, a dokonce i jejich instalaci napříč podnikovou sítí.